De combinatie

Een combinatie van oude technieken

In het Stevelduct worden de techniek van het aquaduct met die van het stevelen gecombineerd. Het civieltechnische kunstwerk is niets anders dan een kunstmatige rivier waarin een waterstroom loopt door een aangebracht, gering verval. Op de waterstroom stevelen pontons waarin vracht kan worden meegegeven.

Een traject bijvoorbeeld, tussen Rotterdam Maasvlakte en Duisburg, bestaat uit twee aquaducten, één richting Duisburg en één retour richting Maasvlakte, en 5 etappes van elk 40 km à 50 km lengte met een verhang van 20 cm/km. Hemelsbreed is het ca. 200 km. Het hele kunstwerk kruist alle andere infra ongelijkvloers, gebouwd op pijlers hoog boven de grond. Weersinvloeden zoals regen, vorst en wind worden geëlimineerd door de overkapping die gelijk ook een beveiligde route biedt. De vracht is daardoor vrijwel onbereikbaar.

Naar schatting zal er 60.000 mtr3 water per uur nodig zijn voor de voeding van het Stevelduct. Dat is 1.000 mtr3 water per minuut. Tezamen met het verhang van 20 cm/km garandeert dit een stroom die voldoende is voor een stevelsnelheid van de pontons van 6 km/uur. Per etmaal wordt 144 km afgelegd.

Reageer